Hogere prestaties met motortuning software

Software

Motortuning software

Met chiptuning of motortuning software zijn we in staat om een motor tot hogere prestaties te brengen. We grijpen als het ware in de software van het motormanagementsysteem.
De meeste motoren in moderne auto’s worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu 

• De ingespoten hoeveelheid brandstof
• De turbodruk; 
• Het ontstekingstijdstip.

 De chips in een ECU zijn geladen met software. Bij chiptuning bewerken we de programma’s die aan de hand van vele variabelen (parameters) het motormanagement vormen. Vaak zijn deze programma’s geschreven om de prestaties van een automotor ver binnen de maximale belasting van die betreffende motor te houden. Dat biedt dus ruimte en mogelijkheden om de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.  

20 tot 40% prestatieverbetering bij motoren met drukvulling

Met chiptuning stemmen we de parameters opnieuw en beter op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatieverbetering.

6 tot 8% prestatieverbetering bij atmosferische motoren

Bij atmosferische motoren zonder enige vorm van drukvulling (zoals een turbo, een compressor of een supercharger) is de winst van chiptuning een stuk lager: ca. 6 tot 8%. Atmosferische motoren komen echter steeds minder voor.


De gevolgen

We verbeteren dus het koppel en het vermogen. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. 
Motoren draaien tegenwoordig erg ‘arm’ in verband met de huidige milieueisen. Door te chiptunen wordt een motor vaak juist ‘rijker’ afgesteld. Door die rijkere afstelling is het rendement beter. Bij een onveranderde rijstijl is een dus zelfs een brandstofverbruikvermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt bovendien levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen. 

Chiptuning leidt tot een beter motorrendement met betere prestaties en gunstiger voor het verbruik (bij gelijk blijvende rijstijl).