Selecteer uw auto en bekijk direct de prijs van het vervangen van een koppelomvormer

Koppelomvormer vervangen

Koppelomvormer vervangen bij Transtune

Koppelomvormer repareren, reviseren of vervangen?


De koppelomvormer is een belangrijk component van uw auto. Het zorgt bij auto's met een automatische transmissie namelijk voor de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Net zoals de koppeling dit doet in een handgeschakelde auto.

In het kort bestaat een koppelomvormer uit een behuizing met daarin het turbinewiel, de stator en het pompwiel. De behuizing is gevuld met olie, en deze olie draagt via het turbinewiel het motorvermogen over op de aangedreven wielen.

Helaas kan ook de koppelomvormer kapot gaan. Typische problemen zijn schokkerig schakelen of trillingen in de aandrijflijn. Ook kan het gebeuren dat de auto helemaal niet meer wil rijden ook al staat de hendel van de transmissie in D of R.

Deze symptomen kunnen worden veroorzaakt door een defecte koppelomvormer. Wilt u hier zekerheid over? Voor een professionele diagnose gaat u naar de transmissiespecialisten van Transtune! Met onze jarenlange kennis zijn we in staat snel de oorzaak van een probleem te vinden en een oplossing te vinden. 

Wat is een koppelomvormer?

Een koppelomvormer (in het Engels Torque Converter) is een koppeling die werkt op basis van vloeistof. Deze wordt vaak toegepast in plaats van een mechanische koppeling, Deze wordt toegepast bij auto’s met een automatische versnellingsbak.

Werking

Een koppelomvormer bestaat in basis uit drie delen. Eén schoepenrad zit vast aan de motor (pomp), één schoepenrad zit vast aan de versnellingsbak (rotor) en in het midden zit een speciaal schoepenrad (stator) om de vloeistof-stroom om te keren. Bij toepassing in auto’s hebben koppelomvormers vaak ook een lockup om de pomp en rotor mechanisch te verbinden en zo verliezen in de vloeistof te voorkomen.

Koppelomvormer defect?

Wanneer de koppelomvormer defect is zijn er verschillende manieren om dit aan te pakken: repareren, reviseren of vervangen. Afhankelijk van de ernst van de klachten adviseren wij u altijd de beste optie voor de laagste kosten.

Repareren

Bij repareren zullen wij de koppelomvormer demonteren en de defecte of versleten onderdelen vervangen. Daarna wordt het systeem voorzien van nieuwe originele olie voordat we de omvormer weer in de auto monteren. 

Reviseren

Een revisie kan je zien als een uitgebreide reparatie. Bij een revisie demonteren we de complete koppelomvormer en alle onderdelen worden grondig nagekeken. Op basis hiervan vervangen we alle versleten onderdelen en wordt het complete systeem grondig gereinigd voordat we het weer monteren. We raden overigens aan om bij transmissieproblemen niet te lang door te rijden. Een revisie is namelijk vaak goedkoper dan vervangen. 

Vervangen

Is repareren of reviseren van de koppelomvormer niet meer mogelijk of onzinnig? Dan kunnen wij de kapotte omvormer vervangen door een nieuw exemplaar.

Wilt u direct weten wat de kosten zijn voor het vervangen van uw koppelomvormer? Vul dan bovenaan deze pagina de gegevens in van uw auto voor een snelle prijsopgave!